Katalog IKEA taki sam a jednak taki różny

Już za kilka dni do skrzynek zacznie trafiać nowy katalog IKEA 2018. Drukowany od 67 lat w ponad 200 milionach egzemplarzy jest jedną z najpopularniejszych publikacji na świecie obok Biblii, Koranu i książek których bohaterem jest Harry Potter, ale to pewnie większość z Was już wie. Wizją IKEA jest tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi, czy jednak można stworzyć uniwersalny katalog który odpowie na potrzeby mieszkańców Europy, Ameryki Północnej, Azji, Australii i Afryki Północnej? Pozornie przy wertoswaniu edycje z różnych krajów wydają się być identyczne, ale tylko pozornie.

Prace nad katalogiem trwają długie miesiące, by na ponad 300 stronach umieścić tysiące produktów IKEA. Niewiele osób ma świadomość, że aby sprostać potrzebom różnych rynków szwedzki potentat zatrudnia etnografów, którzy odwiedzają domy mieszkańców różnych krajów. To właśnie pomaga m.in. w dostosowywaniu aranżacji i wystrojów wnętrz do specyficznych potrzeb lokalnych rynków. Na czym więc polegają różnice w katalogu IKEA? Zapraszam Was do zabawy w szukanie różnic między obrazkami 🙂

Może się wydawać, że slogan to coś bardzo uniwersalnego dla wszystkich katalogów. Tak jednak nie jest. Hasło które towarzyszy edycji na rok 2017 występuje w wielu modyfikacjach, nie tylko ze względu na tłumaczenie konkretnych słów. Co ciekawe np. w Australii, gdzie tworzone są dwie wersje (jedna na Południe i Zachód, druga na Pn. i Wsch.) są dwa różne hasła! Wydźwięk polskiego hasła „Dla wszystkich, którzy chcą żyć po swojemu” jest jednak inny niż np. amerykański „Zaprojektowane dla ludzi, nie klientów” lub angielskie „Gdy gotujemy razem, tworzymy więcej niż tylko jedzenie”. 

Mieszkania na całym świecie różnią się powierzchnią. Przeciętne domy w Stanach lub Norwegii są zdecydowanie większe niż np. azjatyckie mieszkania w wieżowcach. Przy tworzeniu katalogu wyposażenia wnętrz może się to wydawać nieistotne, jednak znacząco wpływa na odbiór klienta. Przez zastosowanie węższych kadrów i zmianę aranżacji na taką która realistycznie odda powierzchnię statystycznego domu klient ma szansę lepiej wyobrazić sobie swoje wnętrze. Powierzchnia pomieszczenia wpływa na całą aranżację – bardzo popularne za Oceanem wyspy kuchenne, są jednak marginesem w wielu krajach.

katalog ikea 2017 różnice między krajami

Ze względu na metraż, ale także model rodziny tak podstawowe wyposażenie jak stół może być sugerowane w różnych rozmiarach.

Wielkość przeciętnego mieszkania razem z wzorcami społecznymi wpływa także na rodzaj sprzętu charakterystyczny dla danego kraju. Niewielu z nas myśli pewnie o tym, że płyta indukcyjna w Polsce ma zazwyczaj ok. 60 cm, gdy w USA jest to prawie 80 cm.

płyty indukcyjne w polsce a w stanach

Różnic jeśli chodzi o wypisażenie jest oczywiście więcej, bo np. nie wszyscy mieszkańcy Azji mają u siebie piekarnik. Pytań na które trzeba odpowiedzieć jest więcej – czy standardem jest lodówka w zabudowie? Jaki jest najpopularniejszy rodzaj wyciągu? Czy mikrofalówki są popularne? W którym miejscu montowany jest piekarnik? Jaki zlew jest najczęściej wybierany?

jak zaplanować zaprojektować kuchnię z ikea

Jeśli tego jest nam mało to musimy jeszcze uwzględnić preferencje odnośnie designu mebli. Patrząc na powyższe zdjęcia widać, że pozornie podobne kuchnie różnią się jednak frontami – w pierwszym przypadku mają ramę i sfrezowany panel, a drugim pionowe rowki. I nie jest to przypadkowy zabieg. Istotny jest także kolor, układ i dobór sprzętu. Świetnie to widać na poniższym zestawieniu. Elementy wspólne utrzymują ten sam charakter zdjęcia, ale różnice są znaczące.

kuchnia ikea australia
kuchnia ikea usa chiny azjakuchnia ikea norwegia szwecja

Wydania katalogów IKEA uwzględniają także różnice w tym, jaki rodzaj okien jest charakterystyczny dla danego obszaru, modyfikując również często widok za oknem:)

Zdarza się, że różnice w katalogach wynikają np. z preferencji kolorystycznych danego społeczeństwa. Może się to wydawać nieistotne, ale to często odpowiedni dobór wykończenia mebla wpływa na sukces sprzedażowy.

Wspomniane już wcześniej preferencje mieszkańców danego kraju sprawiają, że np. tapicerowane wezgłowia łóżek bardzo popularne w Skandynawii i USA przegrywają w wielu miejscach na świecie. Zadbano także o takie „detale”.

Na metraż mieszkania, preferencje i inne opisane wyżej czynniki nakłada się oczywiście fakt, że nie wszystkie produkty dostępne są we wszystkich krajach. Przeglądając katalogi zobaczymy, że produkty wyróżnione w swoich kategoriach mogą być różne.

Ale katalog IKEA to nie tylko obrazki. Do tego dochodzą jeszcze teksty – różne języki, waluty i ceny. A na dokładkę także opisy które są często unikalne dla danego kraju, co widać na poniższym przykładzie. Sztab osób zadbał o to, by były możliwie spersonalizowane.

spiżarnia ikea uk usa

Robi wrażenie prawda? W świecie globalizacji i standaryzacji katalog IKEA jest dowodem na to, że nawet najwięksi gracze rynkowi dostosowują swoje produkty i ich przekaz marketingowy do specyfiki regionu. Rozbieżności jest bardzo dużo, ale trzeba przyznać, że są subtelne, przemyślane i rozważne.

Ja po uświadomieniu sobie ogromu pracy jaki zespół IKEA wkłada w stworzenie tej wyczekiwanej przez wielu „książki”, jeszcze bardziej nie mogę się doczekać katalogu na 2018 rok. A jeśli uda się Wam kiedyś wertować wersje papierowe z innych krajów zwróćcie uwagę na papier – w jego wyborze również uwzględniane są preferencje odnośnie połysku i postrzeganie jakości papieru.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.